Berichtgeving Buma/Stemra

De Nederlandse Managersvereniging (MMF) heeft gisteren kennisgenomen van de berichtgeving vanuit Buma/Stemra en aansluitende interviews omtrent de interne onderzoeken die hebben plaatsgevonden binnen de auteursrechtenorganisatie. Hoewel het uitgestuurde persbericht niet veel duidelijkheid verschafte, deden de afgenomen interviews dat wel, waaruit gebleken is dat er op zijn minst creatief is omgegaan met wetten en regelgeving omtrent de beheerkosten die Buma/Stemra zou mogen ontvangen voor hun werkzaamheden.

Uiteraard zijn wij als vereniging geschokt door de resultaten van dit onderzoek. De artiesten en componisten/auteurs die door het grote aantal leden van het MMF vertegenwoordigd worden zijn zeer afhankelijk van inkomsten die voortvloeien uit gelden die vanuit Buma/Stemra worden doorgestort. Het is dan ook teleurstellend te noemen dat dit soort onderzoeken überhaupt nodig zijn, maar het is positief dat Wim van Limpt (directeur Buma/Stemra) dit onderzoek heeft laten uitvoeren.

Het MMF kijkt dan ook met grote belangstelling uit naar de uitslag van dit onderzoek en is benieuwd wat Buma/Stemra gaat doen om de gemaakte fouten recht te zetten, waar nodig te compenseren en te voorkomen in de toekomst.

Het MMF is de belangenvereniging van Nederlandse managers die artiesten vertegenwoordigen binnen elk mogelijk genre en van diverse groottes. Van stadionacts tot kroegbands, van DJ’s tot succesvolle componisten, van solisten tot ensembles.